Τρίτη, 1 Νοεμβρίου 2011

Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας: Δέκα δεδομένα για την παγκόσμια οδική ασφάλεια


Περίπου 1,3 εκατομμύρια άνθρωποι πεθαίνουν κάθε χρόνο στους δρόμους του κόσμου ενώ 20 έως 50 εκατομμύρια τραυματίζονται. Οι τροχαίοι τραυματισμοί είναι η πρώτη αιτία θανάτου ανάμεσα στους νέους ηλικίας 15 με 44 ετών. Αυτό το κείμενο παρουσιάζει δεδομένα από την «Έκθεση για την παγκόσμια κατάσταση οδικής ασφάλειας». (Global status report on road safety). Αυτή είναι η πρώτη αδρή εκτίμηση της κατάστασης οδικής ασφάλειας σε 178 χώρες. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι οι τροχαίοι τραυματισμοί παραμένουν ένα σημαντικό πρόβλημα δημόσιας υγείας, ιδιαίτερα στις φτωχές και μεσαίου εισοδήματος χώρες, κι ότι σημαντικά μεγαλύτερη δράση είναι αναγκαία για να γίνουν οι δρόμοι του κόσμου ασφαλέστεροι. W.H.O. – Ιούνιος 2009.

1. Ένα παγκόσμιο πρόβλημα
Πάνω από 90% των θανάτων στους δρόμους συμβαίνουν σε χώρες χαμηλού και μεσαίου οικονομικού επίπεδου, οι οποίες έχουν μόνον 48% των καταγεγραμμένων αυτοκινήτων σε όλο τον κόσμο.

2. Μεγάλη αναλογία ευάλωτων χρηστών οδικού δικτύου
Πεζοί, ποδηλάτες, μοτοσικλετιστές και οι επιβάτες τους (που είναι γνωστοί όλοι μαζί ως «ευάλωτοι χρήστες του οδικού δικτύου») αποτελούν γύρω στο 46% των θανάτων από τροχαία παγκόσμια. Η αναλογία αυτή είναι μεγαλύτερη στις φτωχές από ότι στις πλούσιες χώρες.

3. Ταχύτητα


Ο έλεγχος της ταχύτητας είναι ένας σημαντικός τρόπος ελάττωσης των τροχαίων τραυματισμών, ιδιαίτερα ανάμεσα σε πεζούς, ποδηλάτες και μοτοσικλετιστές. Λιγότερες από το ένα τρίτο των χωρών πήραν αναγκαία μέτρα- πχ ζώνες χαμηλής ταχύτητας –για την ελάττωση της ταχύτητας σε αστικές περιοχές.

4. Οινόπνευμα & οδήγηση
Η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ αυξάνει τον κίνδυνο σύγκρουσης που μπορεί να οδηγήσει σε θάνατο ή σοβαρό τραυματισμό. Ο ΠΟΥ συνιστά ως όριο συγκέντρωσης οινοπνεύματος στο αίμα τα 0.05 gram ανά decilitre (g/dl) για ενήλικες οδηγούς. Λιγότερες από τις μισές χώρες του κόσμου έχουν νομοθετήσει αυτό το όριο.

5. Χρήση κράνους
Η χρήση ενός καλής ποιότητας κράνους μπορεί να ελαττώσει τον κίνδυνο θανάτου από μία τροχαία σύγκρουση περίπου στο 40% και τον κίνδυνο σοβαρού τραυματισμού πάνω από 70%. Μόνον 40% των χωρών έχουν νόμους σχετικούς με το κράνος που καλύπτουν αμφότερους οδηγούς και επιβάτες και ορίζουν πρότυπα ποιότητας για τα κράνη.

6. Χρήση ζώνης
Η χρήση ζώνης καθίσματος ελαττώνει τον κίνδυνο θανάτου στους μπροστινούς επιβάτες σε ποσοστό 40- 65% και τους θανάτους των επιβατών στις πίσω θέσεις από 25-75%. Μόνον 57% των χωρών απαιτεί τη χρήση ζωνών σε αμφότερες τις μπροστινές και τις πίσω θέσεις.

7. Χρήση περιοριστικών για παιδιά
Η χρήση περιοριστικών για παιδιά (βρεφικά και παιδικά καθίσματα) μπορεί να ελαττώσει τους θανάτους παιδιών σε ποσοστό μεταξύ 54% και 80% στην περίπτωσης μιας σύγκρουσης. Λιγότερες από τις μισές χώρες έχουν νόμους που επιβάλλουν τη χρήση περιοριστικών για τα παιδιά στα αυτοκίνητα.

8. Προνοσοκομειακή φροντίδα
Έγκαιρη, καλής ποιότητας προνοσοκομειακή φροντίδα μπορεί να σώσει πολλούς ανθρώπους που τραυματίζονται σε τροχαίες συγκρούσεις. Γύρω στο 76% των χωρών έχουν συστήματα προνοσοκομειακής φροντίδας, από εκείνα με υψηλά εξειδικευμένο προσωπικό μέχρι εκείνα που στηρίζονται στους περαστικούς. Σε όλη τη γη υπάρχουν περίπου 90 διαφορετικά τηλέφωνα πρόσβασης σε προνοσοκομειακή φροντίδα τα οποία πρέπει να ενοποιηθούν σε ένα παγκόσμιο αριθμό ή λίγους περιφερειακούς.

9. Η δυνατότητα προόδου
Οι τροχαίοι τραυματισμοί μπορούν να προληφθούν. Ένας αριθμός χωρών, κυρίων πλουσίων, έκαναν σημαντική πρόοδο τις τελευταίες δεκαετίες στην ελάττωση των δεικτών θνησιμότητας από τροχαίες συγκρούσεις. Αλλά περισσότερα μπορούν να γίνουν για να ελαττωθούν αυτοί οι δείκτες ακόμη περισσότερο.

10. Τώρα είναι η ώρα για δράση
Οι τροχαίοι τραυματισμοί προβλέπεται ότι θα γίνουν η πέμπτη συχνότερη αιτία θανάτου το 2030, με αποτέλεσμα 2.4 εκατομμύρια θανάτους ανά έτος. Αυτή η προβλεπόμενη θέση θα είναι αποτέλεσμα μιας αύξησης των τροχαίων θανάτων και μείωσης των θανάτων από άλλες αιτίες.

πηγή: http://www.soste.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου