Παρασκευή 9 Ιουλίου 2010

Eνεργητική ασφάλεια


Τι είναι η ενεργητική ασφάλεια
Mε τον όρο ενεργητική ασφάλεια εννοούµε την ασφάλεια που παρέχουν τα συστήµατα εκείνα του αυτοκινήτου που µας βοηθούν να αποφύγουµε ένα ατύχηµα. Όπως είναι γνωστό, η καλύτερη θεραπεία είναι η πρόληψη.

1. Τι περιλαμβάνει. Η ενεργητική ασφάλεια περιλαμβάνει τις δυνατότητες του αυτοκινήτου που µας εξασφαλίζουν τη µικρότερη δυνατή έκθεση σε κίνδυνο. Αυτές είναι: οι καλές επιδόσεις (συνδυασµός ισχύος-βάρους οχήµατος), τα ισχυρά φρένα και το ABS, η καλή οδική συμπεριφορά (αµορτισέρ, ελαστικά, σύστηµα διεύθυνσης), το ηλεκτρονικό σύστηµα ευστάθειας (ESP), η καλή ορατότητα (µεγάλες γυάλινες επιφάνειες, µικρά τυφλά σηµεία, επαρκής και σωστός φωτισµός), ακόµη και η παρεχόµενη άνεση στην οδήγηση.
2. Πώς λειτουργεί. Ο χρόνος της έκθεσής µας στο αντίθετο ρεύµα κατά τη διάρκεια ενός προσπεράσµατος εξαρτάται από το πόσο γρήγορα µπορεί να επιταχύνει εν κινήσει το αυτοκίνητό µας. Όσο µικρότερος είναι αυτός ο χρόνος, τόσο µικρότερος είναι και ο κίνδυνος µετωπικής σύγκρουσης µε αντίθετα ερχόµενο όχηµα. Σε συνθήκες ολισθηρότητας τα χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου θα βοηθήσουν τον οδηγό να το διατηρήσει στην τροχιά του. Ο ρόλος των φρένων στην ασφάλεια είναι εύκολα αντιληπτός,αφού ακόµη και 1 µέτρο λιγότερο στην απόσταση ακινητοποίησης µπορεί να κάνει τη διαφορά. Επιπλέον, ένα ανεµπόδιστο, πανοραµικό οπτικό πεδίο επιτρέπει στον οδηγό να έχει πλήρη πληροφόρηση για το τι συµβαίνει γύρω του, ενώ τα σωστά φώτα εξασφαλίζουν καλή ορατότητα σε συνθήκες χαµηλού φωτισµού. Ακόµη και η παρεχόµενη άνεση στην οδήγηση µπορεί να θεωρηθεί πως συντελεί στην ενεργητική ασφάλεια, αφού βοηθάει τον οδηγό στην απρόσκοπτη συγκέντρωσή του.
 Πώς χρησιµοποιείται
 1. Στο προσπέρασµα: Κατεβάζουµε ταχύτητα (σχέση) στο κιβώτιο (π.χ. από 5η σε 4η), ανάλογα µε την ταχύτητα που κινούµαστε, για να φέρουµε τον κινητήρα στο ωφέλιµο φάσµα στροφών (αυτό το αντιλαµβανόµαστε από την άµεση επιτάχυνση του αυτοκινήτου, µόλις πατήσουµε το γκάζι) πριν βγούµε στο αντίθετο ρεύµα, ώστε να έχουµε τη µέγιστη δυνατή επιτάχυνση.
2. Στο φρενάρισµα: Φρενάρουµε µε τη µέγιστη δύναµη. Δε βλάπτει ποτέ το να σταµατήσουµε νωρίτερα. Το αργότερα µπορεί να αποδειχθεί επιζήµιο ή και µοιραίο. Το ABS δεν επιτρέπει στους τροχούς να µπλοκάρουν, µε αποτέλεσµα ο οδηγός να διατηρεί την ικανότητα αλλαγής πορείας. Εάν το αυτοκίνητό µας δε διαθέτει ABS,µπορούµε µε λίγη εξάσκηση, να πιέζουµε το πεντάλ των φρένων, τόσο όσο χρειάζεται, ώστε να µην µπλοκάρουν οι τροχοί. Έτσι, και στις δύο περιπτώσεις, µπορούµε φρενάροντας να ελιχθούµε, ώστε να αποφύγουµε το εµπόδιο.
3.  Στη στροφή: Ένα αυτοκίνητο µε ουδέτερη οδική συµπεριφορά, σωστά συντηρηµένη ανάρτηση και καλά λάστιχα θα ακολουθήσει εύκολα την επιθυµητή τροχιά,χωρίς απαιτήσεις διόρθωσης από τον οδηγό σε οριακές συνθήκες. Ένα «φιλικό» αυτοκίνητο θα προειδοποιήσει τον οδηγό πριν εκτραπεί από την επιθυµητή πορεία, υπερστρέφοντας (κλείνοντας την τροχιά του) ή υποστρέφοντας (ανοίγοντας την τροχιά του), ώστε αυτός να δράσει αναλόγως, πριν παρουσιαστεί το φαινόµενο. Το ηλεκτρονικό σύστηµα ευστάθειας (ESP), εφόσον υπάρχει, θα διορθώσει την πορεία του αυτοκινήτου, αν αυτή εκτραπεί από την επιθυµητή. 
Πρακτικές συµβουλές:

- Ενεργητική ασφάλεια προσφέρουν όλα τα συστήµατα του αυτοκινήτου που συνεισφέρουν στην αποφυγή ενός ατυχήµατος.
- Οι καλές επιδόσεις, τα ισχυρά φρένα µε ABS, η καλή οδική συµπεριφορά και το ηλεκτρονικό σύστηµα ευστάθειας (ESP) παρέχουν ενεργητική ασφάλεια.
- Η κακή συντήρηση ενός αυτοκινήτου έχει άµεσο αντίκτυπο στην ενεργητική του ασφάλεια. Η κακή λειτουργία του κινητήρα µειώνει την απόδοσή του, ενώ φρένα, αµορτισέρ και ελαστικά σε κακή κατάσταση αυξάνουν την απόσταση φρεναρίσµατος και µειώνουν την ευστάθεια του αυτοκινήτου.
- Το αυξηµένο βάρος αλλά και η χρήση του κλιµατισµού αυξάνει τις αποστάσεις φρεναρίσµατος και τη διάρκεια του προσπεράσµατος, µειώνοντας την ενεργητική ασφάλεια.
- Η φορτωµένη (ή και άδεια) σχάρα οροφής αυξάνει τις αεροδυναµικές αντιστάσεις και, σε συνδυασµό µε το βάρος που φέρει, µειώνει τις επιδόσεις και την ευστάθεια του αυτοκινήτου, αφού φέρνει το κέντρο βάρους του ψηλότερα.
- Εξοικειωνόµαστε µε τη χρήση των συστηµάτων του αυτοκινήτου σε συνθήκες ασφάλειας και φροντίζουµε να κάνουµε σωστή χρήση των φώτων (µισή ώρα µετά τη δύση του ηλίου και µισή ώρα πριν την ανατολή) και των δεικτών πορείας (φλας).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου